Column: Blinde Vlek

Je krijgt feedback. Naast mooie reacties ook kritische punten. Hoe open sta je? Durf je het binnen laten komen? Of voel je weerstand en denk je ‘bekijk het maar’? Best kans dat je recht in je eigen blinde vlek kijkt.

Ook teams en organisaties kunnen een blinde vlek hebben. Zoals op de kleinschalige afdeling die zorg levert aan dementerende ouderen die je echt iedere oudere gunt. Medewerkers horen er regelmatig dat ze met kop en schouders boven andere wooneenheden uitstijgen. Iedereen wil graag blijven. Gevolg is dat er geen verversing van het team plaatsvindt. Langzamerhand verdwijnt het kritisch vermogen. Medewerkers zijn overtuigd dat ze uitermate goed werk leveren waardoor steeds meer ruimte ontstaat voor ongeoorloofd gedrag waar men elkaar niet meer op corrigeert. Tekortkomingen die het team zelf niet meer ziet. Gedragingen die men zo logisch vindt dat ze niet meer ter discussie worden gesteld. Tót het moment dat een nieuwkomer aan de bel trekt en een alert optreden van de bestuurder voorkomt dat de blinde vlek tot beerput wordt.

 

Een blinde vlek wordt vaak als negatief bestempeld. Dat is een eenzijdige manier van kijken; in een blinde vlek zitten óók kwaliteiten die het team laat zien zónder zich ervan bewust te zijn.

Voor het zien van je eigen blinde vlek heb je altijd een ander nodig. In een team zijn dat de mensen van buiten, zoals klanten en coaches.

Het krachtigste instrument bij een blinde vlek: vraag feedback!

 

Deze column is geschreven door Karin Jensma,  Adviseur en Calamiteitenonderzoeker bij Triaspect